2021. augusztus 31., kedd

Igeidők, de most szendvicset eszünk

Magyarajkúaknak találtam egy újrakezdőknek és haladóknak is hasznos oldalt:

 Az angol igeidők lényege 1.

Megettem egy szendvicset. Ezt az eseményt elég sokféleképpen szemlélhetjük. Ha valaki megkérdezi, ebédeltem-e tegnap, mondhatom neki, hogy tegnap megettem egy szendvicset. Itt csak megemlítjük, hogy megtörtént a szendvicsevés:

I ate a sandwich yesterday.


Ha többször is megtörtént rendszeresen, hogy szendvicset ettem valamikor régebben, de most már nem történik meg, akkor is mondhatjuk ugyanígy egyszerű múlt időben:

I ate a sandwich every day when I worked for the Webnyelv Company.

(Amikor a Webnyelv cégnél dolgoztam, minden nap megettem egy szendvicset.)

Ha többször is megtörtént rendszeresen, de nem tudjuk pontosan, hogy mikor volt ez az időszak, vagy csak nem akarunk róla beszélni, akkor a következőképpen is mondhatjuk:

I used to eat a sandwich every day – Valamikor minden nap megettem egy szendvicset.

Ha azt akarjuk mondani, hogy a szendvicsevés nem volt zavartalan, mert történt közben valami, megcsörrent a telefon, bejött valaki az irodába, kitört az ablak és még ki tudja, mik történtek közben, akkor nem azt mondom, hogy megettem a szendvicset, hanem azt, hogy éppen ettem a szendvicset, amikor ez és ez történt. Például:

I was eating a sandwich when the telephone rang.

(Éppen ettem a szendvicset, amikor megcsörrent a telefon.)

Ha megjelöljük azt is, hogy mennyi ideje tartott a szendvicsevés, amikor történt valami közben, akkor:

I had been eating the sandwich for 2 minutes when the telephone rang.

(Két perce ettem már a szendvicset, amikor megcsörrent a telefon.)

Ha azt akarom mondani, hogy miután megettem a szendvicset, elmentem kezet mosni:

After I had eaten the sandwich, I went to wash my hands.

Ha valaki azt mondta valamikor a múltban, hogy korábban valamikor megevett egy szendvicset:

He said that he had eaten a sandwich.

Ha azt akarjuk kifejezni, hogy már valaha vagy még soha nem ettem szendvicset:

I have already eaten a sandwich – Ettem már szendvicset (már valaha az életben, vagy most az adott rendezvény alatt például)

I have never eaten a sandwich – Még sosem ettem szendvicset az életben.

I haven’t eaten a sandwich – Még nem ettem szendvicset (az életben még soha, vagy például most az adott buliban még nem).

Ha azt akarjuk kifejezni, hogy pont most ettem meg a szendvicset és jóllaktam, megmoccanni se tudok:

I have eaten a sandwich. I am very well.

Ha azt akarjuk kifejezni, hogy nem most ettem meg a szendvicset, hanem kicsivel vagy akár sokkal régebben, mondjuk egy órája, vagy akár tíz éve, de a lényeg, hogy azóta újra megéheztem, és talán már nem is emlékszem a szendvicsevésre:

I ate a sandwich.

Ha rendszeresen eszem szendvicset, mondjuk hetente, naponta, vagy néha, gyakran, rendszerint vagy csak ritkán:

I eat a sandwich every day / every week.

I sometimes / often / usually / rarely eat a sandwich.

Ha éppen most eszem a szendvicset, és még nem is fejeztem be:

I am eating the sandwich.

Ha éppen most eszem a szendvicset, és megmondom azt is, hogy mennyi ideje vagy mióta:

I have been eating the sandwich for two minutes / since I sat down.

(Szendvicset eszem két perce / mióta leültem.)

Ha ettem a szendvicset, de nem ettem meg teljesen, viszont a ketchup kifolyt belőle evés közben és hatalmas folt lett a ruhámon és most emiatt ideges vagyok:

I have been eating the sandwich.

Ez a foltos eset a múltban is elképzelhető: két éve, két hete vagy két órája ettem épp a szendvicset, de megenni nem sikerült, viszont foltos lett a ruhám, beletört a fogam a szendvicsbe vagy épp a torkomon akadt és elvitt a mentő, de azóta már semmi nyoma a malőrnek:

I had been eating the sandwich.

Térjünk át a jövőbe!

Hirtelen megjelenik a főnököm egy tálcával előttem, amin sok finomság van. Megkérdezi, mit akarok enni, de hirtelen nem is tudom, így hirtelen döntenem kell és a szendvicset választom:

What do you wish to eat?

Well, let’s see… I will eat a sandwich.

Ha már odatettem az asztalra a szendvicset és most fogok leülni oda és megenni:

I am going to eat a sandwich. (It is already on the table.)

Ha elképzelem, hogy holnap a kedvenc szendvicsemet fogom enni és élvezni az ízét evés közben, mindezt mondjuk pont délben:

I will be eating a sandwich at noon tomorrow.

Ha arra gondolunk, hogy holnap már megint nem fogunk tudni megenni egy szendvicset, mert biztosan pont akkor fog csörögni a telefon, amikor esszük:

I will be eating a sandwich when the phone rings.

Ha megjelöljük optimistán, hogy már két perce fogjuk enni a szendvicset, amikor megcsörren a telefon:

I will have been eating a sandwich for two minutes when the phone rings.

Ha még ennél is optimistábbak vagyunk, és úgy gondoljuk, addigra már meg fogjuk enni a szendvicset:

I will have eaten the sandwich by that time.


Most végigszaladtunk az igeidőkön, kezünkben a szendviccsel. Ha valaki kicsit több magyarázatra vágyik, alább kicsit részletesebben kifejtjük.


https://webnyelv.hu/angol-igeidok-lenyege/

https://webnyelv.hu/angol-igeidok-kaosza/

https://test-english.com/grammar-points/b1/future-forms/

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.